Ak sa chystáte v lete do Talianska, spravte si výlet aj do Ríma, okrem množstva pamiatok , ktoré tam môžete vidieť Vás čaká aj jedna novinka, ktorá doposiaľ nebola sprístupnená verejnosti.
Prvýkrát môžu návštevníci Rímskeho Kolosea naplno preskúmať podzemné tunely a komory, kde sa kedysi na boj pripravovali gladiátori a divé zvieratá.
Ide o 160 metrov dlhú prehliadkovú trasu.
2000 ROKOV STARÉ HYPOGEUM
V rímskych dobách davy ľudí zapĺňali Koloseum sledovaním, ako gladiátori porážajú zvieratá vrátane medveďov, tigrov, slonov a nosorožcov. Išlo o predstavenia vrátane scén, kulís, pohyblivých výťahov či pódií.
Počas slávnej doby Kolosea v rokoch od 80 nášho letopočtu do roku 523 kedy bolo posledné predstavenie, mali ľudia zakázaný vstup pod pódium.
Podľa tvrdení realizátorov je cieľom projektu vrátiť pamätník, ktorý miluje celý svet do stredobodu pozornosti.
Hypogeum 2 000 rokov starého pamätníka, ktoré sa rozprestiera na 15 000 metroch štvorcových, je verejnosti prístupné po dokončení projektu obnovy financovaného talianskym módnym domom Tod’s.
Aj keď ľudia mohli zostúpiť do hypogeumovej siete – ktorá leží pod arénou amfiteátra a v staroveku ju diváci nevideli – od roku 2010 mohli vstúpiť iba do malej časti. Teraz existujú chodníky, ktoré umožňujú návštevníkom preskúmať tunely a komory. Obnovených je 15 chodieb po dvojročnej práci takmer 80 archeológov, architektov a inžinierov.
SPOLUPRÁCA SÚKROMNÉHO A VEREJNÉHO SEKTORA VYVOLALA KRITIKU
Samozrejme, tak ako pri každom veľkom projekte by sa to nezaobišlo bez kritiky.
Tentokrát veľkú kritiku vyvolalo to, keď taliansky minister kultúry Dario Franceschini ohlásil niekoľko verejno-súkromných partnerstiev na obnovu rímskych pamiatok.
Na renovácii Kolosea sa podielala spoločnosť Tod’s. Podielala sa najmä na druhej časti trojfázového projektu na Koloseu, ktorým je obnova hypogea a to sumou 25 miliónov Eur.
Prvá fáza bola zameraná na vyčistenie fasády Kolosea.
Treťou fázou – záverečnou časťou, ktorá sa má dokončiť v roku 2024, bude obnova galérií a osvetľovacieho systému, ako aj doplnenie nového návštevníckeho centra.
V roku 2023 má pribudnúť nová technologická scéna na organizovanie roznych kultúrnych podujatí.
Medzi ďalšie talianske značky, ktoré zaplatili za renováciu kľúčových pamiatok, patria Fendi, ktorá obnovila fontánu di Trevi, a Bulgari, ktorá obnovila Španielske schody.
Výsledkom sú však obnovené pamiatky a rozvoj a podpora turizmu v Taliansku.